Populære sportsgrene
Populære sportsgrene
Vis alle

Stærkt danskerfelt til VM i langdistanceløb: Se alle afdelinger på discovery+

Eurosport
AfEurosport

Opdateret 29/02/2024 og 13:06 GMT+1

I weekenden går den nye FIA World Endurance Championship-sæson i gang med første afdeling i Qatar. Et stærkt felt af danske favoritter er klar til start i Doha, og du kan se både kvalifikation og løbet på discovery+.

Danmarks første Ferrari-kører, Nicklas Nielsen, fortæller: Ferrari, det er det ypperste

Af Bo Baltzer
FIA World Endurance Championship (WEC) er verdens højest rangerende mesterskab for sportsvogne og prototyper, hvor der køres om det officielle VM for både kørere og bilfabrikker. Mesterskabet består af otte afdelinger, hvor det absolutte højdepunkt er det klassiske 24-timers løb på Le Mans i juni.

Syv danskere er til start og flere indtager absolutte hovedroller i mesterskabet. Danmark har stolte traditioner i langdistanceløb; man behøver blot at tænke på Tom Kristensens bedrifter, men nu står en ny generation af danske topkørere klar til at gøre ”Mr. Le Mans” kunsten efter.
Racefans kan følge mesterskabet direkte fra start til slut på discovery+.
På eurosport.dk kan du varme op til sæson-start med interviews af danske kørere, og ligeledes kan man nu også følge kvalifikationen forud for de enkelte afdelinger på discovery+.

Her følger en kort præsentation af mesterskabet og åbningsløbet i Qatar, de deltagende teams og biler samt de danske deltagere.
En udfordrende sæson venter
World Endurance Championship (WEC) - sæsonen 2024 skydes i gang i Qatar 2. marts. Det er første gang den 5,4 km lange Lusail International Circuit er en del af VM i langdistanceløb, efter den blev anvendt til en afdeling af Formel 1 sidste år. Løbet går under betegnelsen ”Qatar 1812 km”, hvor tallet henviser til året for golfstatens etablering. 1812 km er samtidig løbsdistancen, og det betyder, at løbet ventes at strække sig op mod 10 timer.

Det bliver en seriøs udfordring for både biler og kørere. En kombination af ørkenvarme og en fysisk krævende bane bevirkede at kørerne var totalt udmattede efter Formel 1- løbet sidste år, og flere måtte efterfølgende have lægebehandling. De lukkede prototyper og GT-racere i WEC byder ikke på meget køling, så løbet bliver i høj grad et spørgsmål om, hvem der er bedst forberedt på strabadserne.
Du kan høre den danske stjerne Michelle Gatting sætte ord på varme-udfodringen i videoen nedenfor.
picture

Michelle Gatting frygter varmen til WEC-premieren i Qatar: Det bliver rigtig udfordrende

Løbskalenderen ser således ud:
2. marts Lusail, Qatar 10 timer
21. april Imola, Italien 6 timer
11. maj Spa, Belgien 6 timer
15-16. juni Le Mans, Frankrig 24 timer
14. juli Interlagos, Brasilien 6 timer
1. september COTA, USA 6 timer
15. september Fuji, Japan 6 timer
2. november BIC, Bahrain 8 timer
2024 bliver fantastisk
Den kommende sæson byder på det mest alsidige og uforudsigelige felt i mange år; ja måske nogen sinde. Årsagen er de reglementsændringer der implementeres fuldt ud i 2024. Ændringerne betyder at de deltagende biler (37 i alle afdelinger undtagen Le Mans) fremover er opdelt i to kategorier, mod tidligere fire.
Den hurtigste kategori er Hypercar, hvor vinderen af generalklassementet skal findes. Efter en lidt forsinket start grundet corona-pandemien slog Hypercar-konceptet for alvor igennem i 2023, og bliver helt fantastisk i år. Berømte og ikoniske navne som Ferrari, Porsche, BMW, Lamborghini, Alpine, Peugeot, Cadillac og de senere års vindere Toyota tørner sammen i en giganternes kamp.
GT-klassen bestod også tidligere af to kategorier, men er fra i år slået sammen til én med benævnelsen GT3. Denne simplificering gør det nemmere at overskue for både deltagere og tilskuere, og det betyder, at man i år kan se frem til dueller mellem biler fra Ford, GM, Toyota, Aston Martin, BMW, Porsche, Lamborghini, Ferrari og McLaren.
Danskere med hovedroller
Noget af det bedste ved den kommende WEC er danskerne i mesterskabet. Hele syv stk. er klar; heraf fire i topklassen Hypercar og tre i GT3. De syv er:
Hypercar
Nicklas Nielsen, Ferrari # 50
Som første dansker nogensinde fabrikskører for Ferrari. Trods sin unge alder allerede to gange klassevinder i VM, incl. sejr på Le Mans. Debuterede i Hypercar 2023.

I gokart-årene tilhørte Nicklas den absolutte verdenselite, og hans dueller med Max Verstappen er efterhånden dansk motorsportshistorie. Op gennem årene har Aarhusianeren vundet et utal af løb og mesterskaber; bl.a. det europæiske Le Mans-mesterskab for GTE i 2019.

En af dansk motorsports største talenter, og har Ferrari fået helt styr på den smukke 499P en mulig verdensmester og Le Mans vinder. Kåret til Årets Bilsportskører i 2021.
Hør fra Nicklas Nielsen i videoen nedenfor.
picture

Danmarks første Ferrari-kører, Nicklas Nielsen, fortæller: Ferrari, det er det ypperste


Mikkel Jensen, Peugeot # 93
Som Nicklas Nielsen har Mikkel Jensen kæmpet sig til toppen af international banesport via talent og vilje. Første skridt til noget stort blev taget med det tyske mesterskab i Formel ADAC (forløberen til Formel 4) i 2014, efter at have sat en række rekorder i pole-positions, sejre og podiepladser.
Mesterskaber i Europa (ELMS LMP3 2019) og USA (LMP 2 2021 – 22) førte til plads i Peugeots Hypercar-team 2023, i den radikale model 9X8 uden bagvinge. Bedste resultat sidste sæson var tredjepladsen i WEC-afdelingen på Monza.
Peugeot ventes at have markante ændringer på bilen i 2024; dog ikke til åbningsløbet.
Michael Christensen, Penske Porsche # 5
Har sejre i alle større langdistanceløb på sit c.v., herunder Daytona, Nürburgring, Spa samt Le Mans. Verdensmester i GT for Porsche i 2018-19. Hypercar fra 2023.
Succes i år afhænger meget af det udviklingsarbejde Porsche har foretaget hen over vinteren.
Oliver Rasmussen, Jota Porsche # 38
Med sine kun 23 år har den i Frankrig bosatte dansker gjort lynkarriere i langdistanceløb, og debuterer i år i Hypercar for Jota-teamet. Bliver holdkammerat med bl.a. Jenson Button.
Jota Racing er et af de bedste privatteams, og det skal blive spændende at følge deres sæson.
GT3
Marco Sørensen, Aston Martin # 777
Veteran, tre gange Verdensmester i GT-klassen samt sejr på Le Mans. Holdkaptajn for det japanske team D’Station. Tidligere del af berømte DaneTrain.
Mikkel O. Pedersen, Ford Mustang # 77
Går spændende sæson i møde i den helt nye Ford Mustang GT3, efter mest at have bevæget sig i GT for Porsche. Sejr i WEC-afdeling på Monza 2023. Til start for det tyske Proton-team.
Michelle Gatting, Lamborghini # 85
Fik sit internationale gennembrud med sejr i sæsonfinalen 2023 og samlet andenplads i VM. Forfremmes i år til holdkaptajn på kvindeholdet Iron Dames.
Til Le Mans i juni ventes yderligere tre danskere til start.
Slut dig til Over 3 millioner brugere på app'en
Hold dig opdateret med de seneste nyheder, resultater og livesport
Download
Relateret indhold
Del denne artikel
Annonce
Annonce